Udviklingsforløb
Deltag i et udviklingsforløb og skab en skoledag i bevægelse
Er din skole eller kommune klar til at styrke bevægelse i skoledagen, med faglig støtte og lokal forankring? Så er et udviklingsforløb noget for jer. Et udviklingsforløb strækker sig over 6-8 måneder og er overordnet bygget op omkring tre elementer, der tilsammen understøtter både medarbejdere og ledelse i arbejdet med bevægelse i skoledagen:
Strategisk processtøtte til ledelsen mhp. at udvikle og implementere skolens lokale bevægelsesstrategi.
Kompetenceudvikling gennem fem praksisnære workshops for 8-12 udvalgte lærere og pædagoger.
Kapacitetsopbygning med en fælles kick-off, prøvehandlinger og en afsluttende videndelingsmesse, hvor erfaringer og gode eksempler deles på tværs af skolens personale.
Du kan finde et visuelt overblik over faserne i et udviklingsforløb via knappen nedenfor.
Strategisk processtøtte
Skoleledelsen får støtte til at skabe rammer og systematik, der understøtter kompetenceudviklingen og opbygger skolens kapacitet. Samtidig får skoleledelsen hjælp til at formulere en lokal bevægelsesstrategi.
Den strategiske processtøtte skal sikre, at udviklingsforløbet tager udgangspunkt i skolens egne behov og muligheder. På den måde bliver erfaringer og input fra kompetenceudviklingen omsat til konkrete dele af skolens bevægelsesstrategi.
Som en del af projektet tilbydes op til fem sparringer med en proceskonsulent. Her kan også deltage repræsentanter fra kommunen og/eller skolebestyrelsen.
Kompetenceudvikling
Skoleledelsen udpeger 8-12 medarbejdere, som deltager i fem workshops af en varighed på mellem to og tre timer med følgende temaer:
Fagene i bevægelse
Styrk hele klassefællesskabet med bevægelse
Bevægelse i pauser og frikvarterer
Valgfri workshop – vælg mellem:
Bevægelse for elever med særlige behov
Samarbejde med lokale idrætsforeninger
Lokale valgfag med fokus på bevægelse og idræt
Udbredelse og forankring – udvikling af konkrete handleplaner for skolens bevægelsesstrategi
Kompetenceudviklingen er tilrettelagt som aktionslæring, hvor medarbejderne arbejder med konkrete prøvehandlinger og udvikling af praksis, der styrker bevægelse i skoledagen.
Kapacitetsopbygning
Udviklingsforløbet starter med et inspirerende kick-off og afsluttes med en videndelingsmesse, hvor
erfaringer og gode eksempler deles på tværs af skolens medarbejdere. Mellem de respektive
workshops i kompetenceudviklingen igangsættes prøvehandlinger, der involverer andre kollegaer og
som har til hensigt at skabe varig forankring af bevægelse i skolens hverdag.
OBS: Vikardækning i forbindelse med deltagelse i workshops i kompetenceudviklingen og aktiviteter er skolens/kommunens eget ansvar.
Hvem kan deltage?
Kommuner, der vil understøtte lokale bevægelsesstrategier og samarbejde.
Skoler, som har behov for støtte til at arbejde mere strategisk med bevægelse.
Ledere, lærere og pædagoger med interesse for, hvordan bevægelse kan skabe trivsel og læring.
Kontakt og tilmelding
Hvis i har spørgsmål eller ønsker I at høre mere om, hvordan jeres skole eller kommune kan deltage, kan i kontakte os via kontaktsiden.