Valgfag
Ved deltagelse i modulet Valgfag får skolens lærere og ledere konkrete redskaber, materialer og støtte til at styrke arbejdet med skolens udvikling, planlægning, gennemførelse og evaluering af valgfag med idræt og bevægelse på 7.-9. klassetrin. Deltagerne på modulet kan inden modulets start vælge 1 ud af 2 indholdsmuligheder:
Mulighed 1
– et faciliteret procesforløb til udviklingen af lokale valgfag.
Her introduceres deltagerne til et i forvejen udviklet procesforløb med fokus på elevernes holdninger og ønsker til et valgfag. Det tager afsæt i kreative og æstetiske arbejdsformer.
Deltagerne skal med afsæt i det faciliterede procesforløb og materialer tilknyttet hertil planlægge og udvikle en lokaltilpasset proces med et før-fokus (fx hvornår gennemfører vi procesforløbet? Hvor gennemfører vi det? Hvilke roller har vi hver især?) og et efter-fokus (fx hvordan bruger vi elevernes svar til at skabe et valgfag? Hvorvidt og hvordan kan vi inddrage lokalforeninger?).
Mulighed 2
– Allerede udviklede valgfag.
Her introduceres deltagerne til 4-5 valgfagsforløb, som er udviklet med udgangspunkt i +100 elevers holdninger og ønsker til et valgfag med idræt og bevægelse. Arbejdstitlerne på disse er for nuværende Verden rundt, Vær beredt, Lev længere og Rundt om bolden.
Valgfagene er beskrevet med afsæt i STUKs skabelon til beskrivelse af egne valgfag og de første 6 lektioner i hvert valgfag er beskrevet i dybden og er klar til gennemførelse.
Til hvert valgfag følger også en beskrivelse af didaktiske overvejelser og principper som deltagerne kan arbejde ud fra i planlægningen af de resterende lektioner i det givne valgfag.
Deltagerne udvælger et af valgfagene, som de vil arbejde med på deres skole og ud fra ovenstående materiale udvikler og planlægger deltagerne de resterende lektioner i valgfaget. I denne proces lægges der også et fokus på inddragelse af lokale foreninger.
Formålet kan være et af de følgende:
at skabe et lokalt valgfag med idræt og bevægelse med udgangspunkt i elevinddragelse og med fokus inddragelse af lokalsamfundet (fx lokale idrætsforeninger) gennem et faciliteret procesforløb
at planlægge et lokalt valgfag med udgangspunkt i allerede udviklede valgfag.